De bouw fundatie blokken
Wereldwijd worden onderzoekingen gedaan om op zee drijvende steden te bouwen, en er worden constructies bedacht en daadwerkelijk ook gebouwd die tegelijk milieu vriendelijk zijn. De Society/Club Aquapreneur streeft erna om een drijvende stad te bouwen die zich onverbrekelijk verbind met de Codex Homo Sapiens Humaan en met de geëvalueerde democratie de “Humancratie” met een Traject hiërarchie. Lees hierover de andere pagina’s .
Zeecontainers als fundatie blokken
De zeecontainers zijn tijdcapsules die reizen naar de toekomst.
Het is in onze tijd onzeker hoe het verder gaat, en wat de gevolgen zullen zijn van de opwarming van de aarde en stijging van de zeespiegel. Het is ons wel allemaal duidelijk dat terugdraaien van de aanwezige vervuiling als CO2 in de lucht en fossiele energie omzetting zeer traag en moeizaam gaat. Internationaal gestelde milieu voorstellen en doelen worden in de voorgenomen tijden niet gehaald. De economische belangen zijn dominanter dan het milieu, pas als er geld aan verdient kan worden, dan komen er initiatieven.
Om de zeecontainers te kunnen gebruiken als fundatie blokken is de medewerking van iedereen noodzakelijk. Het is de bedoeling dat op meerdere locaties in elk land, lege zeecontainer wordt geplaatst door leden van de Aquapreneur en zij beheren de voortgang. Lokale bewoners kunnen dan (op gezette tijden) gebruikte voorwerpen die kunnen drijven inleveren. Hierbij wordt voornamelijk gedacht aan gereinigde en afgesloten glazen potten en flessen. Ook andere drijvende ex-gebruiksvoorwerpen worden nu niet weggegooid of vernietigd, maar als insluitsels gebruikt. Ook kunnen er briefjes of tekeningen in de voorwerpen ingesloten worden. Alleen de niet samendrukbare voorwerpen zijn geschikt, als je erop kan staan is het te gebruiken.
Plastic voorwerpen vergen bewerkingen als het verkleinen (versnipperen) of smelten waarbij extra energie gebruikt moet worden. Welkom zijn kunststof verpakkingsmaterialen als piepschuim EPS deze zijn te verkleinen tot korrels om later gebruikt te worden in licht gewicht beton.
De zeecontainer wordt laag voor laag gevuld met de insluitsels. Voor de tussen ruimte om deze op te vullen en dient tevens als lijm en versteviging, wordt schuim- lichtbeton dat extra is opgevuld met de EPS korrels toegepast. Dit type beton is niet bedoeld voor het opnemen van drukbelasting echter alleen om de loze ruimten op te vullen en ter voorkoming dat de insluitsels kunnen bewegen. Tegelijkertijd is deze beton soort drijvend en het geeft het de mogelijkheid om in de verre toekomst met handkracht te worden verwijderd. Nu komen de insluitsels weer tevoorschijn en met de hierbij ingesloten tekeningen, en wordt hun bedoeling of werking duidelijk. Het zijn met liefde in de toekomst verzonden voorwerpen die onze samenleving vertegenwoordigen en alle voor en nadelen duidelijk maken aan de nieuwe gebruikers. Vooral ter voorkoming dat in de toekomst opnieuw milieu schade in de wereld zal plaats vinden.
Om de zeecontainers te kunnen koppelen is een adapter nodig die de overbrugging maakt tot een standaardmaat van 2,5 meter. Deze 2,5 meter komt dichtste bij de zeecontainer van zijn breedte en lengte afmetingen.